Vier goede redenen om NU over te stappen van Magento 1 naar Magento 2

In november 2018 stopt de support vanuit Magento voor Magento 1. Je hebt dus anderhalf jaar de tijd om de overstap te maken naar Magento 2. Dit lijkt een hele comfortabele marge, in anderhalf jaar kan er immers heel veel gebeuren. Toch zijn er een aantal goede redenen om nu al de overstap te maken naar Magento 2.

'


De markt beloont vroeg overstappen

De eerste reden om vroeg aan de overstap te beginnen heeft te maken met een van de belangrijkste basisprincipes van de economie; de wet van vraag en aanbod. Er zijn wereldwijd rond de 250.000 webwinkels die op Magento draaien. In november 2018 zal een groot deel van de webwinkels over willen zijn op Magento 2.

Op dit moment is slechts een paar procent van de webwinkels over op Magento 2. Voor Nederland worden percentages genoemd van rond de vijf procent begin 2017. Dit betekent dat meer dan negentig procent van de webwinkeliers nog over moet. Natuurlijk zijn er een aantal webshops die niet meer onderhouden worden, maar er moeten nog duizenden Nederlandse webwinkels migreren naar Magento 2.

We kunnen nu al wel voorzien dat het derde en vierde kwartaal van 2018 gekkenhuis wordt. Niet alleen bij ons, maar ook bij ontwikkelaars in andere landen. Het gevolg laat zich raden: schaarste en hoge prijzen. Begin je nu met de overstap naar Magento 2, dan profiteer je van de relatief lagere prijzen.

'

De concurrentie plukt de vruchten al van Magento 2

Magento 2 is eigenlijk een volledig nieuw webwinkelsysteem. Dit is ook een van de redenen waarom de overstap naar Magento 2 niet een simpele update is, maar een echte upgrade. De reden hiervoor is dat de core van Magento 1, die ontwikkeld is in 2007, naar de huidige maatstaven te log en te complex en daardoor te traag is.

Magento 2 is dan ook ontwikkeld met performance in het achterhoofd. Naast dat de core versimpeld en versneld is, zijn er nieuwe technieken toegevoegd waaronder de Varnish Cache die zorgen dat de laadtijden van Magento 2 webwinkels flink verkort zijn. Daarnaast is het veel makkelijker geworden om je webshop te voorzien van een responsive design.

Dit betekent dat Magento 2 een stuk beter bij de tijd is als het gaat om wat er tegenwoordig van websites en webwinkels verwacht wordt. Klanten verwachten een responsive design. Er is overtuigend bewijs dat een snellere webwinkel leidt tot een hogere conversie. Zoekmachines hechten steeds meer waarde aan toegankelijkheid vanaf mobiele apparaten en laadsnelheden.

Dit zijn nog niet de enige voordelen van Magento 2 ten opzichte van Magento 1. Magento 2 is ook een stuk gebruiksvriendelijker dan haar voorganger. Het is makkelijker om aanpassingen te doen in producten en om nieuwe producten toe te voegen. Ook het theme van de webwinkel is een stuk makkelijker te bewerken voor webwinkeleigenaren zonder technische kennis. Deze beide aspecten kunnen leiden tot kostenvoordelen ten opzichte van webwinkels die op Magento 1 draaien.

Is een van je concurrenten onderdeel van de circa 5 procent van de webwinkels die al over is? Deze plukt dan al de vruchten van Magento 2. Je concurrent heeft een lagere beheerslast, hogere conversie en scoort beter in zoekmachines. Zijn je concurrenten nog niet over? Pak dan the first mover advantage.

'

Je hebt tijd en speling

We kunnen nu nog niet precies voorzien hoe strikt Magento zal zijn met het beëindigen van de ondersteuning van Magento 1 en in hoeverre er ondersteuning komt vanuit de markt of vanuit hobbyisten. Maar het is de vraag of je het er wel op aan moet laten komen.

Het doemscenario: In december 2018, daags nadat de support voor Magento 1 beëindigd is, wordt er een beveiligingslek ontdekt. Er is geen garantie dat je je webshop dan nog goed kunt beveiligen. In alle paniek bel je een Magento 2 ontwikkelaar en nadat je de hoofdprijs hebt betaald zet deze snel een Magento 2 webwinkel voor je in elkaar. Deze webshop moet ongetest live worden gezet en als gevolg van kinderziektes boek je wekenlang een lagere omzet. Ondertussen factureert je Magento 2 ontwikkelaar keurig ieder uurtje.

Nu hoeft dit doemscenario niet uit te komen, maar vanuit goed ondernemerschap is het verstandig om dergelijke risico's uit te sluiten. Start je nu het traject om over te gaan naar Magento 2, dan heb je tijd. In de ontwikkelingsfase heb je tijd om te kijken welke mogelijkheden Magento 2 biedt voor jouw webwinkel. Je hebt ook tijd om te kijken welke nieuwe functionaliteiten je in je webwinkel wilt. Ook verderop in het ontwikkelingsproces heb je meer tijd. Je hebt tijd om alles uitvoerig te testen en om je webshop verder te verbeteren voordat deze live gaat.

Wellicht heb je de tijd helemaal niet nodig, maar de upgrade naar Magento 2 is een grote investering voor je bedrijf. Je kunt dit dan maar beter weloverwogen doen, zodat je webwinkel niet alleen op nieuwe software draait, maar echt verbeterd wordt.

'

Het perfecte moment om over te stappen komt niet (en is dus nu)

Wellicht lees je dit artikel en zit je te wachten tot een bepaalde extensie beschikbaar komt in Magento 1. Of wellicht houd je de hoop dat Magento de ondersteuning voor Magento 1 zal verlengen omdat veel webwinkels nog niet over zijn. Of misschien verwacht je nog een tool die de migratie van jouw webwinkel naar Magento 2 een kwestie gaat maken van een paar muisklikken.

Er is geen garantie dat dit perfecte moment komt. Er is geen garantie dat de extensies uit je Magento 1 webwinkel allemaal beschikbaar komen voor Magento 2 (gelukkig kun je die op maat laten maken). Er is geen garantie dat de ondersteuning verlengd gaat worden. De conversie zal ook niet makkelijker worden, omdat in feite alleen maar de database overgezet kan worden.

De enige garantie die je hebt is dat er geen nieuwe features meer bij komen in Magento 1. De kosten voor migratie naar Magento 2 zullen alleen maar toenemen, terwijl je concurrenten al wel genieten van de voordelen van een overstap. Het perfecte moment om de overstap te maken is nu!

Meer informatie of overstappen? Mail of bel naar René Voorberg via 030 231 23 03 of 06 45 60 41 97.