Voor veel webwinkels spelen zoekmachines een belangrijke rol in de aanvoer van bezoekers en dus potentiële klanten. Met name in competitieve branches, zoals kleding of mobiele telefonie, is het erg moeilijk om hoog te ranken binnen de zoekmachines. Hoe vergroot je de kans dat jouw webwinkel bovenaan komt in Google of een andere zoekmachine.

  1. Kies de juiste zoekwoorden Een groot deel van het succes van je webshop hangt af van de zoekwoorden die je gebruikt op je pagina’s. Gebruik je de woorden televisie, flatscreen of LED-TV om iemand naar je online televisiewinkel te lokken? Het kan ook zinvol zijn om langere, specifieke zoekwoorden te gebruiken. Iemand die zoekt op ’55 inch televisie’ is zich waarschijnlijk nog aan het oriënteren. Iemand die zoekt op ‘Samsung UE55KU6020 kopen’ heeft zijn keuze al gemaakt en heeft zijn creditcard misschien al in de hand.
  2. Maak unieke productbeschrijvingen Veel webwinkels kopiëren een productbeschrijving van een fabrikant. Dit heeft als nadeel dat je tekst vaak niet geïndexeerd wordt en in sommige gevallen krijg je zelfs een duplicate content penalty, een soort straf voor het kopiëren van je teksten. Door je eigen productbeschrijvingen te maken wordt je wel gevonden en eindig je in ieder geval hoger dan je concurrenten die wel dezelfde tekst gebruiken als de fabrikant.
  3. Laat klanten reviews schrijven Het gebruik van reviews heeft sowieso grote voordelen – wij mensen hebben nu eenmaal vertrouwen in de wijsheid van anderen. Een ander voordeel van reviews is dat deze ervoor zorgen dat je productpagina’s af en toe bijgewerkt worden, waardoor deze interessanter worden voor zoekmachines.
  4. Zorg ervoor dat je webwinkel snel laadt De laadtijden van websites worden een steeds belangrijkere factor in de ranking van een website. Je kunt je website sneller maken door een snelle host te kiezen, maar er zijn ook een aantal Magento extensies op de markt waarmee je webshop sneller laadt.
  5. Maak logische URLS voor je pagina’s Een zoekmachine is net een mens. Als de URL van een productpagina bijvoorbeeld www.allesvoormagento.nl/sdfj3t4e/32rash3/831ueH is, zal een zoekmachine niet zo snel weten wat er verkocht wordt. Verander je de URL naar www.allesvoormagento/extensies/one-step-checkout, dan is meteen duidelijk wat je op deze pagina kunt kopen. Zoekmachines zullen dit ook weten.
  6. Technische aanpassingen Zoekmachines bepalen de positie van jouw webshop op basis van een algoritme. Er is enorm veel winst te maken met een groot aantal technische aanpassingen aan je magento webshop die ervoor zorgen dat je website makkelijker indexeerbaar is. Dit kan door aanpassingen te doen aan de urls op de website, het aanpassen van links naar niet relevante pagina’s (zoals je algemene voorwaarden, deze bevatten geen zoekwoorden) of door een sitemap te maken. Deze ingrepen kunnen een groot verschil maken, maar vereisen wel de nodige technische kennis.
  7. Het vullen van meta tags en descriptions Naast de productbeschrijvingen is het ook mogelijk om meta-tags en descriptions toe te voegen aan je producten. Dit zijn korte stukjes tekst die door zoekmachines worden gebruikt om te bepalen waar een pagina over gaat.
  8. Maak gebruik van afbeeldingen of video’s Afbeeldingen en video’s verhogen de relevantie van je pagina. Door goede titels voor je plaatjes te kiezen en alt-tags in te voeren kunnen zoekmachines de plaatjes op je pagina ‘lezen’. Houdt er hierbij wel rekening mee dat de pagina’s snel blijven laden, want anders kom je in de knel met punt 4 uit deze reeks.
  9. Think big – word een expert in je vakgebied. In sommige gevallen kan het handig zijn om content (bijv. een blogartikel of een video) te maken over de producten in je webshop. Veel zoekwoorden gaan niet direct over producten, maar leiden wel tot een aankoop. Als je bijvoorbeeld bouwmaterialen verkoopt, kan het handig zijn om een gids te schrijven over hoe je een muurtje moet metselen. Mensen die zoeken op een term als ‘muurtje metselen’ vinden dan jouw gids. Met een aantal links naar je webshop kun je er dan voor zorgen dat ze alle spullen voor hun muurtje bij jou kopen, van het cement tot de troffel en de bouwemmer.

Er zijn veel mogelijkheden om de positie van je Magento-webshop in zoekmachines te verbeteren. Veel acties zijn makkelijk uit te voeren, ook zonder technische kennis, en kunnen je ranking een flinke boost geven. Door ook tijd of geld te investeren in de wat specialistischere technieken (zoals de technische aanpassingen uit punt 6) kun je de concurrentie definitief op achterstand zetten. Mocht je ergens niet uit komen, dan helpen wij je graag.