Wat voor grapjes zou deze persoon kunnen waarderen? Welk taalgebruik past het beste bij de klant?

De producttekst is één van de belangrijkste teksten in je webwinkel. De producttekst wordt vaak door de klant gelezen als deze al bijna klaar is voor een aankoop. En wellicht bekijkt je klant naar hetzelfde product in de webwinkel van de concurrent. Hoe zorg je ervoor dat je de klant overhaalt met een goede producttekst zonder het mooier voor te spiegelen dan het is? En hoe zorg je er ook nog eens voor dat diezelfde producttekst goed scoort in zoekmachines als Google en Bing?

 

1. Beeld je in wat de klant wilt

Wat voor grapjes zou deze persoon kunnen waarderen? Welk taalgebruik past het beste bij de klant? Door je je klanten goed voor te stellen is het makkelijker om productteksten te schrijven die passen bij de doelgroep. Maak desnoods een profiel voor je klanten, inclusief een naam, leeftijd, een inkomensklasse en andere variabelen.

Probeer je vervolgens voor te stellen wat hem/haar bezig houdt in het dagelijks leven. Waarom zou dit kunnen leiden tot de aanschaf van jouw producten? Belangrijk is daarbij ook het kennisniveau van een klant. In de beschrijving van een camera van €3000 gebruik je andere termen dan in de beschrijving van een simpele compactcamera van €100.

Als je doelgroep heel breed is kun je ook vanuit het product redeneren. Iemand die op zoek is naar een wasmachine met een grote inhoud, doet dat met een reden. Houd hier rekening mee in je teksten. Je kunt bijvoorbeeld vertellen dat je de kleding van een heel voetbalteam in één keer kunt wassen. Verder kun je in je producttekst antwoord geven op vragen van klanten die vaak binnen komen.

 

2. Noem voordelen en geen eigenschappen

Het is wellicht een van de basisprincipes van copywriting; benoem de voordelen van een eigenschap en niet de eigenschap zelf. Dus je wasmachine heeft 25 verschillende programma’s. Leuk voor je, maar wat ik kan er mee? Door de voordelen van een eigenschap te benoemen leeft deze meer voor je klanten. ‘Dankzij de 25 verschillende programma’s kun je alle soorten textiel op de juiste manier wassen.’ Je klant hoeft dan niet zelf te bedenken wat het nut is van de 25 verschillende programma’s. En misschien benoem je nog een voordeel waarvan de klant denkt: ‘hey, maar dat is handig!’.

 

3. Benoem alles zo concreet mogelijk

‘Deze elegante schoenen van topkwaliteit gaan lang mee’. Ja, leuk, maar dat kan iedere schoenenfabrikant zeggen. Wat maakt dat de schoenen van topkwaliteit zijn? Zit hem dat in de materialen? Wordt alles met de hand gedaan? Of wordt er juist gebruik gemaakt van hele moderne technieken?

Hetzelfde geldt voor superlatieven. Je mag wel zeggen dat de fotocamera die je verkoopt het beste is, maar waarom is dat zo? Heeft een toonaangevend tijdschrift de camera als beste getest of heeft de camera een bepaalde eigenschap waardoor je met enig recht kunt zeggen dat het de beste camera is

 

4. Spreek tot de verbeelding

De klanten in je webwinkel maken hun keuzes niet alleen op basis van rationele argumenten. Het gevoel is net zo belangrijk. Je kunt op tal van manieren tot de verbeelding van de klant proberen te spreken. Wellicht heb je ooit een verhaal ontvangen van een klant waarin deze vertelde waarom deze heel veel baat heeft gehad bij dit product.

Als je niet gelijk een voorbeeld voor handen hebt kun je je fantasie de vrije loop laten. Waar kun je het tentje dat je verkoopt allemaal opzetten? Wat voor weersomstandigheden kan deze allemaal doorstaan? Doel is dat de kampeerder zin krijgt om te gaan kamperen. Dan zal hij jouw tentje kopen zodat hij van het weekend kan kamperen.

 

5. Gebruik typografie (maar doe dit met mate)

De inhoud is maar een deel van de producttekst. Ook de presentatie van je tekst is zeker belang. Zeker als er veel over je product te vertellen is, is het verleidelijk om ellenlange verhalen te houden over het product. De lezer van je productbeschrijving zal snel afhaken als je alleen maar platte tekst gebruikt. Met behulp van de editor in Magento 2 kun je eenvoudig allerlei typografische trucs uithalen om je productbeschrijving beter leesbaar te maken.

Zo kun je bijvoorbeeld:

  • Teksten vet of cursief maken
  • Tussenkopjes maken
  • Allerlei feitelijke informatie in een ander tabblad zetten (zoals wij doen bij de change logs)
  • Bullet points, vinkjes of iets anders gebruiken om snel de voordelen van het product op te sommen.

Zoals je ziet is het erg prettig voor de lezer om af en toe eens iets anders te zien dan alleen maar platte tekst. Maar zoals altijd geldt, overdaad schaadt. Een ZIN als deze schiet zijn doel voorbij.

 

6. Houd het taalgebruik simpel

Simpel taalgebruik doet veel voor de leesbaarheid van de tekst. Schrijf korte zinnen. Zorg dat deze zoveel mogelijk actief zijn. En vermijd ingewikkelde vocabulaire. Ik bedoel natuurlijk; gebruik niet te veel moeilijke woorden. Word bevat een functie waarmee je de gemiddelde lengte van zinnen kunt bekijken. Als de gemiddelde lengte van zinnen rond de 10 woorden ligt, ben je goed op weg. Dit is een andere nuttige tool om je de leesbaarheid van je teksten te testen.

 

Succes met schrijven

Of je productteksten leiden tot verkoop hangt natuurlijk ook samen met andere aspecten zoals het design en de prijsstelling van je producten. Toch zijn goede productteksten onontbeerlijk voor het succes van je producten. Met deze tips kun je hopelijk een goed begin maken met het verleiden van je klanten.